Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با عید سعید غدیرخم، پس از این واقعه امامان بسیاری درراستای این رویداد روایات و احادیثی داشته‌اند، که مهمترین آن‌ها زیارت «غدیریه» منسوب به امام هادی (ع) است. در دوره امامت و ولایت این امام عظیم الشأن دشمنان به ویژه عباسیان درصدد برهم زنی نسل شیعه بودند و با اقداماتی، چون کشتار سادات این جریان را به اوج خود رساندند، به همین سبب امام هادی (ع) با بیان دو زیارت، «جامعه کبیره» و «غدیریه» یک بار دیگر جایگاه امامت و سیره ائمه اطهار (ع) را به جامعه معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    عید غدیر در بین اعیاد اسلامی، جزو بزرگترین اعیاد اسلامی شمرده می‌شود و آن را «عیدالاکبر» می‌نامند، در این راستا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْیَادِ أُمَّتِی وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَنِی اللهُ تَعَالَى ذِکْرُهُ فِیهِ بِنَصْبِ أَخِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) عَلَماً لِأُمَّتِی یَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِی وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللهُ فِیهِ الدِّینَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِی فِیهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِیَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِینا»؛ «روز غدیر خم، برترین عید‌های امت من است و آن، روزی است که خداوند بزرگ دستور داد آن روز برادرم، علیّ بن ابی طالب را به عنوان عَلَم امّتم منصوب کنم، تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن، روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»   خواندن ادعیه و زیارات منسوب به ائمه اطهار (ع) بسیار سفارش شده است و فضیلت و اهمیت بسیاری دارد، البته حقانیت و اهمیت خواندن چنین زیارات نیز برکسی پوشیده نیست و برای هر مومن خواندن این زیارات جزو افضل اعمال محسوب می‌شود که برترین و مهمترین آن‌ها زیارت سیدالشهدا امام حسین (ع) است.     زیارت غدیریه از زیارتنامه‌های امام علی (ع) است که از سوی امام هادی (ع) در روز غدیرخم صادر شده و محور آن تولی و تبری است، که در محتوای زیارت با وجود بیش از سی آیه قرآن، فضایل امیرالمومنین (ع) را بیان کرده است و همچنین در روایات و اسناد شیعی و سنی نیز احادیث معتبری پشتیوانه زیارت غدیریه هستند، زیارتی که با بیان بسیاری از صفات الهی در مدح امام علی (ع) آمده است و بشارت خبری بزرگ «نبأ العظیم» را می دهد.   یکی از مهم‌ترین خواص زیارتنامه‌های منتسب به اهل‌بیت (ع) مدح این امامان معصوم (ع) است. به عنوان مثال امام هادی (ع) در زیارت غدیریه خطاب به امیر مؤمنین (ع) می‌فرمایند: «السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ؛ سلام بر تو‌ای خبر عظیم»، از این آیه می‌توان متوجه شد که تفسیر این فراز از آیه قرآن بر امام علی (ع) تطبیق دارد.     حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی در گفتگو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره صفات روز غدیرخم به ویژه «نبأالعظیم»؛ گفت: آن چیزی که درباره آیه «عمّ یتسائلون عن النبأ العظیم» از قول مفسرین نقل شده است در تفاسیر مختلفی که آقایان علما دارند همه از خبر بزرگ که همان اشاره به روز رستاخیز، قیامت و معاد است، اما هنوز در تفسیر آن جای اختلاف است و همچنان به نظر واحدی دراین‌باره نرسیده‌اند.   این سخنران و کارشناس مسائل دینی - قرآنی با اشاره به روایت ائمه اطهار(ع) درباره «نبأ العظیم»، بیان کرد: هم اهل سنت و هم شیعیان بنا به روایت امامان معصوم (ع) هر دو نسبت به «نبأ العظیم» دو مصرف دارد، که یکی از آنها به شخص امیرالمومنین (ع) اشاره دارد و دیگری به مسئله ولایت می پردازد، البته در این‌باره نیز جمع کثیری از اهل سنت و شیعه بایکدیگر اختلاف دارند. درواقع این رویداد را نقل کرده‌اند اما قبول ندارند. در روایتی که از یکی از علمای اهل سنت نقل شده است، از رسول خدا (ص) بیان شده است: «در شرق، غرب، آسمان، زمین و ... کسی نمی میرد و مگر اینکه در قبر و پس از مرگ فرشتگان از او درباره ولایت، امامت، دین و معاد از او سوال می کنند.» همچنین روایتی از امام‌صادق‌(ع) وجود دارد که «نبأ العظیم» را همان ولایت تعبیر می‌کنند.   حجت الاسلام موسویان با اشاره به معنی کلمه «نبأ» در زبان عرب اظهار کرد: کلمه «نبأ» در ترجمه زبان عربی به معنی خبر است، اما کلمه خبر از زبان فارسی به عربی چنین معنا و مفهمومی ندارد. درواقع «نبأ» به آن خبری می گویند که هنوز هیچ کسی از آن اطلاع ندارد و درباره آن از او سوال می شود.   وی با اشاره به زیارت غدیریه امام هادی (ع)، تاکید کرد: امام هادی (ع) در زیارت غدیریه  بیش از سی آیه از قرآن کریم در وصف امیرالمومنین (ع) آمده است. اما امام هادی را با نام «نبأ العظیم» یاد می‌کنند و  می‌فرمایند: «سلام بر آقایی که خبر بزرگ است.» همچنین در روایتی دیگر امام علی (ع) نیز در خطبه‌ای از نهج‌البلاغه می فرمایند: «یکی از اساس و وسائل رسیدن به قرب الهی من هستم، ای مردم بدانید که من در میان شما مانند «باب الحطه» هستم و هر کس که بخواهد به جهنم یا بهشت وارد شود و خداوند او را ببخشد، باید از من گذر کند و من همان «باب الحطه» هستم. نظر بزرگان به زیارت غدیریه درباره زیارت غدیریه علمای بزرگی چون؛ مرحوم شیخ عباس قمی، آیت الله نوری همدانی و وحید خراسانی آن را تایید کرده‌اند و در روایات بسیاری آن را به شرح زیر تشریح کرده‌اند.   مرحوم شیخ عباس قمی
شیخ عبّاس قمی در مفاتیح الجنان در مورد این زیارت نوشته‌اند: روایت شده به خواندن آن زیارت، در هر وقت و هر کجا که شخص باشد... ما در کتاب هدیة الزائرین به سند این زیارت اشاره کردیم و این که زیارت را هر روز از نزدیک و دور می‌شود خواند و این فایده جلیله‌ای است که البته راغبان در عبادت و شآئقان زیارت حضرت شاه ولایت آن را غنیمت خواهند شمرد.

مرحوم شیخ عباس قمی، کتاب دیگری به نام «هدیه‏الزائرین‏» دارد. وی در این کتاب در زمینه اتقان سند و استحکام صدور این زیارت می‌نویسد: شیخ جلیل محمد بن المشهدى یکى از بزرگان علما است. وی در مزار کبیر براى این زیارت شریف، سند بسیار معتبرى ذکر نموده که‏ کمتر خبرى به قوت سند او می‌رسد.

از ابى القاسم حسین بن روح و عثمان بن سعید عَمرى از ابى محمد حسن بن على العسکرى از پدرش امام هادى (ع) و این سلسله شریف، همه از اعیان علما و شیوخ‏ طائفه و رؤساى مذهب اند و جناب ابوالقاسم حسین بن روح و عثمان ‏بن سعید، هر دو از نواب امام عصر (عج) هستند و بعد از تأمل معلوم ‏می شود که در تمام زیارات مأثوره، زیارتى به این وجه از صحت و اعتبار و قوت سند پیدا نمی‌شود.

آیت الله العظمی وحید خراسانی
آیت الله العظمی وحید خراسانی عنوان می‌کنند: درک خود این زیارت، بدون مبالغه، از عهده تمام حکما و تمام فقها بالاتر است. چند فراز از این زیارت خوانده می‌شود. منتها آن‌هایی که عُمری در علم و فکر گذرانده اند، باید در جمله به جمله آن دقّت کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی
آیت الله العظمی نوری همدانی هم در دیدار ستاد اعتکاف با معظّم له، ضمن خواستار نگارش شرح بر این زیارت و زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کردند: نگارش شرح و توضیح برای این دو زیارتنامه، خدمت بزرگی است؛ بخ ویژه در دنیای کنونی که متأسفانه با سرمایه گذاری‌های دنیای کفر و پول‌های عربستان سعودی و قطر، سلفی‌ها و تکفیری‌ها پر و بال یافته اند.     گفتنی است؛ واقعه غدیرخم، در آخرین حج پیامبر اکرم (ص) تحت عنوان «حجة الوداع» با حضور حداکثری کاروانان حجاج در سرزمین غدیرخم رقم خورد و رسول خدا (ص) بنا به رسالت و وحی الهی به آرزوی دیرینه خود رسید و امام علی (ع) را به عنوان امیرمومنان، ولی و جانشین خود معرفی کرد.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار غدیر خم قرآن احادیث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن

«نماز شب» یکی از نماز‌های مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداش‌های بسیاری ذکر گردیده است. نقل شده است که در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی (ره) با استاد اخلاق خود، مرحوم آقا سید علی قاضی (ره)، مرحوم قاضی به ایشان فرموده‌اند: فرزندم! اگر دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم می‌خواهی نماز شب بخوان.

فضیلت نماز شب

به گزارش صدا و سیما، امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می‌گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می‌کند، اندوه را برطرف می‌سازد و چشم را جلا می‌دهد.» رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «نماز شب وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.» امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «در خانه‌هایی که نماز شب خوانده می‌شود و قرآن تلاوت می‌گردد، آن خانه‌ها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.»

کیفیت

نماز شب مجموعاً یازده رکعت است:

۱. هشت رکعت آن دو رکعت، دو رکعت، مانند نماز صبح خوانده می‌شود و این چهار دو رکعتی؛ به نیت نماز شب می‌باشد.

۲. دو رکعت نماز شَفْعْ: بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.

۳. یک رکعت نماز وَتْر: بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره «فلق» و یک بار سوره «ناس» بخوانیم و می‌توان یک سوره تنها خواند، سپس دست‌ها را برای قنوت به‌سوی آسمان بالا می‌بریم و حاجات خود را از خدا می‌خواهیم؛ و برای چهل مؤمن دعا می‌کنیم؛ و طلب مغفرت می‌کنیم و هفتاد مرتبه می‌گوئیم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه.»

از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت می‌کنیم و به‌سوی او بازگشت می‌نمایم.

آن گاه ۷ بار می‌گوئیم «هذا مقامُ العائذٍِ بکَ منَ النّارِ»؛ این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می‌برد؛ و بعد از آن ۳۰۰ مرتبه می‌گوییم: «العفو» و سپس می‌گوئیم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.»

احکام نماز شب

برای نماز شب احکامی بیان شده است:

نیت

هشت رکعت به نیت نماز شب و سپس دو رکعت نماز شفع و آن گاه یک رکعت نماز وتر، که با فضیلت‌ترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است.

برای نماز شب می‌توان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و تنگی وقت می‌توان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.

وقت نماز شب

وقت نماز شب از نیمه‌شب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب می‌شود؛ و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیکی‌های فجر است. البته شخص مسافر می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند. جوانی که می‌ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند.

کسانی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمه‌شب عذری دارند مانند پیرمردان و یا کسی که از سرد شدن هوا می‌ترسد و... می‌توانند نماز شب را قبل از نیمه‌شب بخوانند.

جواز نشسته خواندن

جایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر می‌خواهد نشسته بخواند بهتر آن است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند؛ بنابراین باید هشت بار دو رکعت نشسته و هر دو رکعت به یک سلام که جمعاً شانزده رکعت به نیت نماز شب می‌شود، بخواند و دوباره دو رکعت هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت هر یک رکعت به یک سلام به نیت نماز وتر.

خلاصه کردن

خواندن سوره در رکعت‌های نماز شب لازم نیست و می‌تواند فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کند. هم‌چنین قنوت در رکعت‌های دوم مستحب است و می‌تواند بدون قنوت بخواند. نماز وتر یک رکعت است و می‌شود آن را بدون قنوت به جا آورد. همچنین لازم نیست همه یازده رکعت را در یک مجلس و پشت سر هم بخواند، بلکه می‌تواند در دو سه نوبت بخواند، بلکه جدا جدا خواندن افضل است، همان‌طور که رسول خدا تهجد می‌کرد.

بلند خواندن

مستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده‌اش کسی می‌خواهد برای به نماز شب برخیزد، بیدار شود، چنان چه در روایت است و برخی از علما نیز تصریح به استحباب جهر (بلند خواندن و مشخص بودن صدا) نموده‌اند.

بدیهی است که استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است که امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند.

دیگر خبرها

  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • اهمیت معلم از نگاه امام خمینی: شغل شما آدم سازی است
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند